Het concipiëren van de Savage begon in Italië van 1997 tot 1998. Het idee bestond erin een vliegtuig te bouwen die makkelijk te besturen zou zijn en tegelijk STOL kenmerken zou hebben.
De bouw zou vertrekken van een reeds beproefd klassiek vliegtuig, die gemakkelijk en goedkoop te onderhouden en te herstellen zou zijn.
De drie vliegtuig ingenieurs Ronaldo, Fancini en Vizinni ( deze laatste werkte eerst bij Aeritalia, vervolgens bij Boeing in Seattle en eindelijk bij Aermacchi) vonden hun inspiratie bij een legendarisch vliegtuig van de 20ste eeuw de Piper Cub. Zij bouwden verschillende prototypes die uiteindelijk de basis zouden vormen voor de Savage in ULM categorie.
Ontworpen met de modernste CAD systemen (CATIA, Solidworks en NASTRAN) heeft de Savage alle testen zowel statische als in vlucht met glans ondergaan, dit bevestigde de geldigheid van het concept en de conformiteit aan de meest strikte industriële standaarden voor het concipiëren en de bouw van een licht gewicht vliegtuig.
Even voor de officiële introductie behaalde de Savage de eerste prijs voor een ULM gebouwd volgens plannen (Italian Experimental Aircraft Association in Carpi, Italië in 1999)
In 1999 werd de productie verplaatst naar de Tsjechische Republiek bij de vliegtuigbouwer Zlin Aviation s.r.o.. Daar wordt de Savage door gespecialiseerde technici gebouwd met de beste Amerikaanse, franse en Italiaanse onderdelen
Al deze technici kregen hun opleiding in de grote Vliegtuigfabrieken van het land ( Moravan, Let, enz…)
De productie zelf volgt een interne Kwaliteit controle programma
Het model werd gehomologeerd in verscheidene landen waaronder België
Sedert het begin zijn er in de hele wereld meer dan 300 Savage geleverd